نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4590
-
الف
+

«مهوش صبرکن»: با پول، واسطه و چهره خوب نمی توان در دنیای بازیگری ماندگار شد

«مهوش صبرکن» در گفت و گو با خبرنگار آی فیلم 2 درپیوند با نقش آفرینی خود در سر یال های «یوسف پیامبر»، «پس از باران» و.. صحبت کرد.

به گزارش آی فیلم 2، «مهوش صبر کن» زاده ۱۳۳۹ هجری خورشیدی در شهر شیراز بازیگر تیاتر، سینما و تلویزیون اهل ایران است. 

وی از 17 سالگی در کنار همسرش «محمود پاک نیت» تیاتر کار می کرد و با بازی در سریال «پس از باران» بر سر زبان ها افتاد.

«مهوش صبرکن» و همسرش «محمود پاک‌نیت» که در 2 سریال «پس از باران» و «پشت کوه های بلند» در کنار هم نقش بازی کردند، زندگی آرام، بی‌حاشیه و صمیمانه‌ای دارند؛ بعد از گذشت سال‌ها از ازدواجشان و فرزند و عروس و نواسه دار شدن هنوز عاشق هم هستند و این دوست داشتن همراه با شیرینی را می‌توان در لابه‌لای حرف‌هایشان به‌وضوح احساس کرد.

این 2 بازیگر سینما و تلویزیون ایران در شیراز با هم آشنا شده، همانجا ازدواج کرده و بعد برای ادامه فعالیت حرفوی شان به تهران کوچ کرده‌اند

«پس از باران»، «یوسف پیامبر»، «تاوان» و «پشت کوه های بلند» از جمله سریال های «بانو مهوش صبرکن» است که از کانال تلویزیونی آی فیلم 2 نشر شده و خبرنگار آی فیلم 2 به همین بهانه گپ و گفتی صمیمانه با این بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون ایران داشته که در ادامه می خوانیم:

آی فیلم۲: اولین سریالی که از شما در تلویزیون آی فیلم۲ نشر شد «یوسف پیامبر»بود که مورد استقبال بی نظیر بینندگان قرار گرفت . با این وجود مخاطبان افغانستانی و تاجیکستانی باز هم تقاضای نشر مجدد آن را دارند. کمی در خصوص کرکتری که در این سریال بازی کردید به ما بگویید.

مهوش صبر کن: پروژه یوسف پیامبر،  خاص بود و چنین پروژه ای تا به حال در ایران نداشتیم . تمام بازیگران با تجربه های زیادی که از کارهای پیشینشان داشتند این کار برایشان یک تجربه نو و شیرین محسوب می شد و تجربیات بسیار زیادی از این سریال کسب کردیم.

بازخورد بسیار خوب سریال پس از نشر بین مردم باعث افزایش روحیه و دوچندان شدن لذت ایفای نقش در این پروژه به یاد ماندنی شد.

خاطره شیرینی که از سریال یوسف پیامبر دارم به زمان نشر این سریال باز می گردد، وقتی که بعد از سال ها یوسف و یعقوب نبی (ع) به یکدیگر می رسند یادم است در آن قسمت پسر و عروسم در خانه ما بودند و زمانی که یعقوب از شتر پایین آمد و به زمین خورد ، همسرم «محمود پاک نیت»، پسرم و عروسم همه در حال اشک ریختن بودند.

آی فیلم۲: پس از سریال «یوسف پیامبر» به درخواست مخاطبان خوش ذوق آی فیلم2، سریال «پس از باران» از این تلویزیون نشر شد. کمی از این سریال، جایگاهش در کارنامه کاریتان و از خاطراتش برای ما بگویید ؟

مهوش صبر کن: جایگاه «پس از باران» با «یوسف پیامبر» بسیار فرق دارد چون بعد از کوچ کردن به شیراز و آمدن به تهران این سریال دومین کار بلند خوبم بود.

پیش از سریال «پس از باران» سریال «خانه باغ کوچک بی بی گل» را با خانم «ثریا قاسمی» کار کرده بودم و سریال معمولی بود که چند بار نشر شد، اما از آن دسته سریال هایی نبود که در یادها و خاطره ها بماند.

شما می دانید که درهر یکصد سریال تنها یک سریال در یادها باقی می ماند و «پس از باران» به این موفقیت دست یافت.

به گونه ای می توان گفت که پس از باران اولین تجربه موفق بلند تلویزیونی من بود و برایم بسیار جالب بود. همچنین به خاطر تغییر مکانی از شیراز به تهران و کرکتری که به من محول شده بود، دچار استرس و تشویش شده بودم.

کرکتر من در سریال «پس از باران» به گونه ای بود که من را چندین سال از خودم بزرگتر نشان می داد و باید با چهره آرایی و لباس من را در قالب مادر «کتایون ریاحی» که در اصل هم سن و سال بودیم قرار می دادند.

در این باره کمی دچار استرس شده بودم اما به لطف خدا کرکتر بسیار خوب در آمد و من بسیار تلاش کردم.

از خاطراتی که من از این سریال دارم یادم هست وقتی که فلمنامه را خواندم و با شخصیتم در سریال آشنا شدم، متوجه شدم در تمام کتاب هایی که من خوانده بودم چنین کرکتری وجود نداشت تا به من کمک کند، شب ها بیدار می ماندم و به ستاره ها نگاه می کردم تا بتوانم شخصیت سازی کنم تا این که یادم آمد در شهرکی که در شیراز زندگی می کردیم خانمی در آنجا زندگی می کرد که بسیار نزدیک بود به کرکتر من، مثلا چلم کشیدن هایش، حرف زدن، نفرین کردن و رفتارش . این موضوع باعث شد که من دیده هایم را در نقشم پیاده کردم و در قالبی که داشتم با آن شخصیت گیلانی و لهجه توانستم موفق شوم.

روز اول کار بود و می خواستند اولین سکانس را با بازی من آغاز کنند همان سکانسی که من تعویذ نویس برای دخترم می آورم. سر صحنه بودیم فلمبردار، استاد «شهیدی» وقتی من را دیدند و آشنا شدند که همسر آقای پاک نیت هستم، با جدیت تمام گفتند که  این کرکتر به من نمیزیبد و من شدیدا ناراحت و مایوس شدم اما خدا با من بود.

در آن سکانس چون بازیگر تعویذ نویس را نپسندیدند ، فلمبرداری را متوقف کردند تا این کرکتر را عوض کنند و ما منتظر بودیم تا بازیگر جدید از تهران بیاید. من رفتم و کمی آرام شدم . بعد از گرفتن همان سکانس اول استاد شهیدی به من گفتند معذرت می خواهم چون ترس من از این که اختلاف سنی شما و خانم ریاحی در کار مشخص نشود. اما آن قدر خوب کرکتر مادر را بازی کردید که برای من ثابت شد که این کرکتر متعلق به خود شما است.

اصولا من زیاد فلم بازی نمی کنم و کارهایم انتخاب شده و دقیق است همین امر باعث شده که کرکترهای متفاوتی در کارنامه کاریم داشته باشم و شما نمی توانید سریال ها را به یکدیگر مقایسه کنید و اگر موفقیتی را تماشا می کنید دلیلش این هست که من اصولا تیاتری هستم .

من از سن 17 سالگی (1356) تیاتر کار می کردم و همین تجارب در صحنه تیاتر باعث موفقیت در کارهایی چون یوسف پیامبر، پس از باران و.. شد . متاسفانه اکنون می بینیم که تجربه و تخصص در بازیگری جایگاه خود را از دست داده است و بازیگران با هنر تیاتر که پایه هنرهای نمایشی است آشنایی ندارند. بعضا هم مشاهده می شود که در عوض پرداخت پول نقش ها به بازیگران غیرمتخصص پیشکش می شود.

آی فیلم۲: سریال پشت کوه ها بلند چندی پیش از تلویزیون آی فیلم۲ نشر شد و با توجه به لهجه خاص این سریال ، نگران عدم برقراری ارتباط سریال با مخاطبان افغانستانی و تاجیکستانی بودیم . اما با استقبال از این سریال ، نگرانی ما رفع شد. 

مهوش صبر کن: آری ، از نظر آقای امرالله احمد جو (کارگردان) این سریال ادامه سریال سریال روزی روزگاری بود اما در شبکه های داخلی ایران به دلیل مصادف شدن با جام جهانی دچار کم لطفی و شکست شد .

امیدوار هستم این سریال بار دیگر از شبکه های داخلی نشر شود.

آی فیلم۲: اولین تجربه کاری هنری شما با همسرتان آقای پاک نیت چه بود؟ در کل زندگی همراه با یک همسر بازیگر چه طور است؟

مهوش صبر کن:  درواقع ورود من به تیاتر منجر به آشنایی و ازدواج من و آقای پاک نیت شد؛ در گذشته هیچ مشکلی نبود چون ما تیاتری بودیم . مثل اکنون که سلبریتی وجود داشته باشد نبود البته سختی های خودش را داشت از جمله خانه داری و سفرهای کاری اما عشق و علاقه  بود.

من چون فرزند داشتم و دوست نداشتم که مزاحم کسی بشوم برای نگهداری از فرزندانم خودم به تنهایی این مسئولیت را به دوش می کشیدم.

با گذشت زمان که فرزندانم بزرگتر شدند مشکلات هم بزرگتر شدند . با این وجود 5-6 سال از بازیگری کناره گیری کردم . خیلی ها گله می کردند اما من گذشت کردم و مشغول خانه داری و تربیت فرزندانم شدم تا آقای پاک نیت بتواند به کارهایش برسد او پیوسته در حال سفر بود و در پروژه های مختلف حضور داشت.

من همیشه اعتقاد داشتم این کناره گیری و گذشتی که داشتم باعث موفقیت همسرم آقای پاک نیت شده و یک فرد موفق در زندگی بهتر از دو آدم نیمه موفق است و موفقیت های او چه از لحاظ معنوی و چه از لحاظ مادی شامل حال من و پسرانم شده است و بسیار راضی هستم که این راه را در پیش گرفتم.

متاسفانه اکنون نسل جوان در زندگی و ازدواج دچار نابسامانی هستند اما من با یک برنامه ریزی خاص زندگی خود را پیش بردم. یادم هست در پروژه «سرزمین خورشید» همسرم هفت ماه از ما دور بود و من همراه فرزندانم در تهران زندگی می کردیم. باید یک مدیر بر سر زندگی و اولادها می بود و زندگی را مدیریت می کرد و اگر چنین نمی بود من اکنون یک زندگی موفق همراه با فرزندان موفق نمی داشتم. اما همسر من در خانه و زندگی با من بسیار همکاری دارد و همیشه همراه خوبی برای من بوده است.

آی فیلم۲: توصیه شما به جوان های امروزی چیست؟

مهوش صبر کن: توصیه می کنم همیشه حلیم و بردبار باشند و در زندگیشان گذشت داشته باشند زیرا خواه ناخواه مشکلات در زندگی وجود دارد و برای همه هست. پس اگر گذشت را سرلوحه زندگیمان قرار دهیم افق روشنی مقابل همه ما خواهد بود.

نصیحتم به جوانانی که دوست دارند که وارد عرصه بازیگری شوند این است که مطالعه و سطح سوادشان را بالا ببرند . با پول و واسطه و داشتن چهره خوب مسیری که در پیش گرفتید درست نیست . شاید در چند کار دیده شوید اما گذراست و دوامی ندارد. پس لطفا مطالعه کنید و سوادتان را در این رشته بالا ببرید تا موفق شوید احساسی برخورد نکنید. مثل این است که من بگویم ای کاش موقعیت و جایگاه پروفیسور سمیعی را داشتم در صورتی که نه استعداد دارم و نه سواد ایشان را. بازیگری هم به همین گونه است وقتی در سینما و یا تلویزیون کسی را می بینید دوست دارید به جای او باشید اما آن شخص سال ها زحمت کشیده تا به این جایگاه رسیده است.

آی فیلم۲: کرکتری که شما در سریال «یادآوری» بازی کردید کمی از دیگر کرکترهای شما دور است، چطور برای بازی در این سریال انتخاب شدید؟

مهوش صبر کن: سریال یادآوری را بسیار دوست داشتم و اولین تجربه کاری من با آقای حجت قاسم‌زاده اصل بود و همچنین همسرشان بانو رویا غفاری بسیار نویسنده خوبی هستند. برای من کار کردن با این زوج کار بلد و هنرمند تجربه بسیار خوبی بود.

آی فیلم۲: فکر کنم جدیدترین سریالی که در آن نقش بازی کردید، سریال کمیدی «آچمز» است که گویا عید نوروز 1398 از تلویزیون ایران نشر می شود، کمی در مورد کرکتری که در این سریال بازی کردید بگویید و اینکه این کرکتر تا چه اندازه با دیگر تجربه های شما در دنیای بازیگری متفاوت بوده است؟

مهوش صبر کن: در حال حاضر چند سکانس من در این سریال فلمبرداری شده است و این نقش را بسیار دوست دارم. من کرکتر مادرکلانی فهمیده و دانا را بازی می کنم که دخترش فوت کرده و همراه داماد و نواسه های خود زندگی می کند.

چیزی که در این سریال برای من جالب بود این است که در اولین سکانسی که از من گرفته شد در لحظه کارگردان تصمیم گرفت که من شیرازی صحبت کنم و من دیالوگ ها را برگرداندم با لهجه شیرازی و در این سریال کمیدی مادرکلانی مدرن و فهمیده با لهجه شیرازی خواهید دید.

آی فیلم۲: سریال عروس تاریکی ؟

مهوش صبر کن: بله هنوز سر این کار هستم و حدودا 15 فیصد از کار من در این پروژه باقی مانده است.

آی فیلم۲: چندی پیش اخباری در رسانه ها نشر شد که گویا شما یکی از گزینه های نقش آفرینی در سریال حضرت موسی(ع) هستید، آیا این موضوع صحت دارد و شاهد حضور شما در یک سریال تاریخی دیگر هستیم؟

مهوش صبر کن: در جریان پروژه آقای میرباقری هستم که به پیش تولید رفته است اما سریال حضرت موسی(ع) هنوز به پیش تولید هم نرسیده و تاهنوز انتخاب بازیگر هم انجام نشده است.

در کل کارهای تاریخی بسیار سخت هستند ما باید چهار صبح بیدار بشویم و زودتر از همه در لوکیشن باشیم . در پروژه عروس تاریکی من بیست شب ، در سرمای زمستان شب کاری داشتم و فکر نمی کنم حتی شغل پرستاری هم که شب کاری دارند به اندازه کار ما سخت و دشوار باشد. در حالی که این سریال تاریخی هم نبود . مردم این چیزها را نمی بینند و فکر می کنند که بازیگری کار ساده ای است.

آی فیلم۲: در آخر حرفی اگر با مخاطبان افغانستانی و تاجیکستانی شبکه دارید بفرمایید؟

مهوش صبر کن:دوستشان دارم و امیدوارم که خداوند آرامش و آسایش را از خانه هایشان نگیرد.

مصاحبه کننده: فاطمه اکبری

نظر شما
ارسال نظر